Apa Maksud Pemasaran: Fungsi, Tugas dan Jenis-jenis Pemasaran
Monday, September 9, 2019
Edit
Apa itu pemasaran? - Memahami Pemasaran adalah aktiviti komprehensif, terintegrasi, dan terancang yang dijalankan oleh organisasi atau institusi dalam menjalankan perniagaan untuk dapat menampung permintaan pasaran dengan membuat produk nilai jualan, menentukan harga, berkomunikasi, dan bertukar tawaran nilai kepada pengguna, pelanggan, rakan kongsi dan orang awam.
Ringkasnya, definisi pemasaran lebih dikenal pasti dengan proses memperkenalkan produk atau perkhidmatan kepada pengguna yang berpotensi. Aspek pemasaran termasuk pengiklanan, perhubungan awam, promosi dan jualan.
Di dalam sebuah syarikat, tujuan utama pemasaran adalah untuk memaksimumkan keuntungan dengan membuat strategi penjualan. Dalam syarikat atau perniagaan, eksekutif pemasaran mesti dapat melihat banyak aspek pengiklanan, termasuk meramalkan jangka hayat produk.
1. John Westwood
Menurut John Westwood, pengertian pemasaran adalah usaha bersepadu yang dijalankan untuk memenuhi keperluan pengguna dan memberikan keuntungan / keuntungan kepada syarikat.
2. Tung Dasem Waringin
Menurut Tung Desem Waringin, pengertian pemasaran adalah medium untuk menyampaikan nilai tambah yang lebih tinggi.
3. Philip Kotler
Menurut Kotler, gagasan pemasaran adalah aktiviti sosial dan pengaturan yang dilakukan oleh individu atau kumpulan orang dengan matlamat untuk mencapai matlamat mereka dengan membuat produk dan bertukar mereka dengan jumlah nominal tertentu kepada pihak lain.
4. Jay Abraham
Menurut Jay Abraham, pengertian pemasaran adalah medium untuk mencapai kejayaan dengan menyediakan perkhidmatan yang paling penting kepada pengguna.
5. William J. Stanton
Menurut William J. Stanton, definisi pemasaran adalah sistem keseluruhan dari pelbagai aktiviti perniagaan atau perniagaan yang bertujuan merancang, menentukan harga barangan atau perkhidmatan, mempromosikannya, mengagihkannya, dan dapat memuaskan pengguna.
6. Hair dan Mc. Daniel
Menurut Hair and Mc. Daniel, pemahaman pemasaran adalah proses merancang dan melaksanakan konsepsi, promosi harga dan mengedarkan idea, barang dan perkhidmatan untuk mewujudkan pertukaran yang memuaskan pengguna dan mencapai matlamat organisasi.
7. Basu dan Hani
Menurut Basu dan Hani, pengertian pemasaran adalah proses kegiatan perencanaan dalam pengelolaan barang dan jasa, penentuan harga harga barang dan jasa, untuk proses promosi dan pengedaran, dimana seluruh proses pemasaran bertujuan memenuhi kebutuhan dan menghasilkan keuntungan.
Aktiviti pemasaran dijalankan dengan membuat produk, menentukan harga, menentukan tempat jualan, dan mempromosikan produk kepada pengguna.
Beberapa fungsi pemasaran adalah seperti berikut:
1. Fungsi Pertukaran
Dengan pemasaran, pengguna dapat mengetahui dan membeli produk yang dijual oleh pengeluar, sama ada dengan bertukar produk untuk wang atau bertukar produk untuk produk. Produk ini boleh digunakan untuk tujuan sendiri atau dijual semula untuk membuat keuntungan.
2. Fungsi Pengedaran Fizikal
Proses pemasaran juga boleh dalam bentuk distribusi fizikal suatu produk, di mana pengedaran dilakukan dengan menyimpan atau mengangkut produk.
Proses pengangkutan boleh dilakukan melalui tanah, air dan udara. Walaupun aktiviti storan produk dijalankan dengan memastikan pembekalan produk tersedia apabila diperlukan.
3. Fungsi Perantara
Aktiviti menyampaikan produk dari pengeluar kepada pengguna dilakukan melalui perantara pemasaran yang menghubungkan kegiatan pertukaran dengan distribusi fisik.
Dalam proses aktiviti pengantara berlaku kegiatan pembiayaan, pencarian informasi, klasifikasi produk, dan lain-lain.
Beberapa tugas pemasaran adalah seperti berikut:
1. Memperkenalkan Produk
Tugas dan aktiviti pemasaran yang pertama dan paling penting ialah memperkenalkan produk yang dihasilkan oleh sebuah syarikat kepada orang ramai.
2. Mencapai Sasaran Jualan
Sasaran jualan produk mesti ditetapkan dari awal. Pasukan pemasaran harus mempunyai cara untuk mencapai sasaran ini dengan selalu memperhatikan kebutuhan dan kegiatan pasar.
3. Memastikan Kepuasan Pelanggan
Sebagai tambahan kepada sasaran jualan, kepuasan pelanggan adalah penting dan keutamaan pasukan pemasaran. Dengan memastikan pengguna berpuas hati dengan produk, proses pemasaran itu sendiri dianggap berjaya.
4. Buat Strategi Lanjutan
Terdapat banyak strategi pemasaran yang boleh digunakan oleh pasukan pemasaran dalam pemasaran produk kepada orang ramai. Salah satu contoh adalah dengan memberikan diskaun.
Strategi lanjutan ini bertujuan untuk mendapatkan sasaran keuntungan yang lebih besar daripada strategi sebelumnya, sebagai contoh menawarkan produk lain kepada pengguna untuk mendapatkan harga diskaun.
5. Bekerjasama dengan rakan kongsi
Pemasaran juga mempunyai peranan penting dalam membina kerjasama dengan rakan kongsi. Di samping itu, pasukan pemasaran juga ditugaskan untuk mewujudkan hubungan baik dengan komuniti, terutama pelanggan, dan juga sebagai media yang menjembatani hubungan syarikat dengan persekitaran luaran.
6. Membuat Rekapitulasi Jualan
Pasukan pemasaran mesti membuat data jualan rekap dengan betul dan berstruktur. Data jualan diperlukan oleh syarikat untuk menentukan sasaran pemasaran dan strategi masa depan.
Tanggungjawab yang dianggotai oleh pengurus pemasaran termasuk:
Setelah memahami konsep pemasaran, fungsi, dan tugas, maka kita juga perlu mengetahui jenis pemasaran. Ternyata pemikiran pemasaran tidak hanya terbatas pada pengenalan produk, pengedaran juga sangat luas dan kesannya juga beragam.
Seperti misalnya menjual produk fesyen. Sudah tentu menggunakan strategi media sosial seperti bermain menyokong (baca: apa yang menyokong ) di Instagram akan menghasilkan jumlah yang berbeza daripada hanya memasang papan iklan di seberang jalan.
Apabila sasarannya adalah golongan muda, Instagram nampaknya menjadi media yang paling sesuai. Oleh itu, untuk menggunakan dana keuntungan pemasaran dengan lebih berkesan, nampaknya sangat baik untuk mengenali jenis pemasaran yang sedang berkembang sekarang.
Beberapa jenis pemasaran adalah seperti berikut:
1. Word of Mouth Marketing
Memahami jenis pemasaran ini adalah bakal pengguna mendapatkan maklumat produk dari pelanggan lain. Promosi WOMM atau perkataan mulut dihantar secara lisan untuk berkongsi maklumat penting ini dengan orang lain.
Ini menjadi kebiasaan mereka sebagai pengguna ketika berkumpul dengan orang lain. Nah, walaupun strategi ini diketahui sangat tua, tetapi kaedah ini masih berkesan sehingga sekarang. Apa lagi tentang sektor makanan.
2. Call to Action (CTA)
Jika lalu lintas dari laman web berjaya menjana jualan, itu bermakna laman web telah melakukan pemasaran CTA. Kempen jenis ini menggunakan laman web yang menggunakan teks, grafik dan elemen web yang lain. Kaedah ini cukup kuat untuk menarik pengguna dalam talian dengan julat yang lebih luas.
Walau bagaimanapun, itu tidak bermakna pemilik laman web tidak melakukan analisis. Pemasaran dengan CTA sebenarnya harus benar-benar khusus kerana biasanya pengunjung lebih suka mencari produk berdasarkan kata kunci.
3. Relationship Marketing
Ramai yang berpendapat bahawa relationship marketing jauh lebih berkesan. Malah, banyak syarikat melakukan ini dan bukannya membelanjakan dana untuk menarik pelanggan baru. Sebabnya adalah kerana kebanyakan pelanggan lebih setia ketika melancarkan produk baru.
4. Cloud Marketing
Jenis pemasaran ini masih baru. Cloud marketing meletakkan semua sumber dan asetnya dalam talian. Satu contoh cloud marketing ialah program afiliasi yang dijalankan oleh Amazon.
Amazon membolehkan rakan sekutu untuk mengubah suai dan membangunkan sumber-sumber ini. Tidak hairanlah buku, rancangan televisyen, filem dan lain-lain boleh diakses secara talian oleh pengguna melalui Kindle Fire.
5. PR Marketing
Salah satu jenis pemasaran yang paling penting ialah Public Relations. Banyak syarikat sedang bekerjasama dengan media untuk meningkatkan kesedaran tentang kepentingan produk mereka dan faedah yang mereka miliki apabila produk ini dimiliki pengguna.
Nah, di atas adalah penjelasan ringkas tentang pengertian pemasaran, fungsi, tugas, dan jenis pemasaran. Mudah-mudahan artikel ini bermanfaat dan akan meluaskan wawasan anda.
maxmanroe.com |
Ringkasnya, definisi pemasaran lebih dikenal pasti dengan proses memperkenalkan produk atau perkhidmatan kepada pengguna yang berpotensi. Aspek pemasaran termasuk pengiklanan, perhubungan awam, promosi dan jualan.
Di dalam sebuah syarikat, tujuan utama pemasaran adalah untuk memaksimumkan keuntungan dengan membuat strategi penjualan. Dalam syarikat atau perniagaan, eksekutif pemasaran mesti dapat melihat banyak aspek pengiklanan, termasuk meramalkan jangka hayat produk.
Memahami Pemasaran Menurut Pakar
Sesetengah pakar telah menjelaskan makna pemasaran, termasuk:1. John Westwood
Menurut John Westwood, pengertian pemasaran adalah usaha bersepadu yang dijalankan untuk memenuhi keperluan pengguna dan memberikan keuntungan / keuntungan kepada syarikat.
2. Tung Dasem Waringin
Menurut Tung Desem Waringin, pengertian pemasaran adalah medium untuk menyampaikan nilai tambah yang lebih tinggi.
3. Philip Kotler
Menurut Kotler, gagasan pemasaran adalah aktiviti sosial dan pengaturan yang dilakukan oleh individu atau kumpulan orang dengan matlamat untuk mencapai matlamat mereka dengan membuat produk dan bertukar mereka dengan jumlah nominal tertentu kepada pihak lain.
4. Jay Abraham
Menurut Jay Abraham, pengertian pemasaran adalah medium untuk mencapai kejayaan dengan menyediakan perkhidmatan yang paling penting kepada pengguna.
5. William J. Stanton
Menurut William J. Stanton, definisi pemasaran adalah sistem keseluruhan dari pelbagai aktiviti perniagaan atau perniagaan yang bertujuan merancang, menentukan harga barangan atau perkhidmatan, mempromosikannya, mengagihkannya, dan dapat memuaskan pengguna.
6. Hair dan Mc. Daniel
Menurut Hair and Mc. Daniel, pemahaman pemasaran adalah proses merancang dan melaksanakan konsepsi, promosi harga dan mengedarkan idea, barang dan perkhidmatan untuk mewujudkan pertukaran yang memuaskan pengguna dan mencapai matlamat organisasi.
7. Basu dan Hani
Menurut Basu dan Hani, pengertian pemasaran adalah proses kegiatan perencanaan dalam pengelolaan barang dan jasa, penentuan harga harga barang dan jasa, untuk proses promosi dan pengedaran, dimana seluruh proses pemasaran bertujuan memenuhi kebutuhan dan menghasilkan keuntungan.
Fungsi pemasaran dalam syarikat
Setelah memahami pemahaman pemasaran, sudah tentu kita juga perlu tahu apa fungsi mereka. Pemasaran atau pemasaran adalah satu siri aktiviti yang dijalankan untuk memenuhi keperluan dan kepuasan pengguna.maxmanroe.com |
Aktiviti pemasaran dijalankan dengan membuat produk, menentukan harga, menentukan tempat jualan, dan mempromosikan produk kepada pengguna.
Beberapa fungsi pemasaran adalah seperti berikut:
1. Fungsi Pertukaran
Dengan pemasaran, pengguna dapat mengetahui dan membeli produk yang dijual oleh pengeluar, sama ada dengan bertukar produk untuk wang atau bertukar produk untuk produk. Produk ini boleh digunakan untuk tujuan sendiri atau dijual semula untuk membuat keuntungan.
2. Fungsi Pengedaran Fizikal
Proses pemasaran juga boleh dalam bentuk distribusi fizikal suatu produk, di mana pengedaran dilakukan dengan menyimpan atau mengangkut produk.
Proses pengangkutan boleh dilakukan melalui tanah, air dan udara. Walaupun aktiviti storan produk dijalankan dengan memastikan pembekalan produk tersedia apabila diperlukan.
3. Fungsi Perantara
Aktiviti menyampaikan produk dari pengeluar kepada pengguna dilakukan melalui perantara pemasaran yang menghubungkan kegiatan pertukaran dengan distribusi fisik.
Dalam proses aktiviti pengantara berlaku kegiatan pembiayaan, pencarian informasi, klasifikasi produk, dan lain-lain.
Tugas Pemasaran Secara Umum
Pimpinan semua perniagaan terletak pada kejayaan pemasaran mereka. Tidak kira betapa baiknya produk yang anda buat, pastinya tidak akan berjaya tanpa strategi pemasaran yang baik.maxmanroe.com |
Beberapa tugas pemasaran adalah seperti berikut:
1. Memperkenalkan Produk
Tugas dan aktiviti pemasaran yang pertama dan paling penting ialah memperkenalkan produk yang dihasilkan oleh sebuah syarikat kepada orang ramai.
2. Mencapai Sasaran Jualan
Sasaran jualan produk mesti ditetapkan dari awal. Pasukan pemasaran harus mempunyai cara untuk mencapai sasaran ini dengan selalu memperhatikan kebutuhan dan kegiatan pasar.
3. Memastikan Kepuasan Pelanggan
Sebagai tambahan kepada sasaran jualan, kepuasan pelanggan adalah penting dan keutamaan pasukan pemasaran. Dengan memastikan pengguna berpuas hati dengan produk, proses pemasaran itu sendiri dianggap berjaya.
4. Buat Strategi Lanjutan
Terdapat banyak strategi pemasaran yang boleh digunakan oleh pasukan pemasaran dalam pemasaran produk kepada orang ramai. Salah satu contoh adalah dengan memberikan diskaun.
Strategi lanjutan ini bertujuan untuk mendapatkan sasaran keuntungan yang lebih besar daripada strategi sebelumnya, sebagai contoh menawarkan produk lain kepada pengguna untuk mendapatkan harga diskaun.
5. Bekerjasama dengan rakan kongsi
Pemasaran juga mempunyai peranan penting dalam membina kerjasama dengan rakan kongsi. Di samping itu, pasukan pemasaran juga ditugaskan untuk mewujudkan hubungan baik dengan komuniti, terutama pelanggan, dan juga sebagai media yang menjembatani hubungan syarikat dengan persekitaran luaran.
6. Membuat Rekapitulasi Jualan
Pasukan pemasaran mesti membuat data jualan rekap dengan betul dan berstruktur. Data jualan diperlukan oleh syarikat untuk menentukan sasaran pemasaran dan strategi masa depan.
Tanggungjawab yang dianggotai oleh pengurus pemasaran termasuk:
- Mengawasi dan mengembangkan strategi pemasaran.
- Menjalankan penyelidikan dan menganalisis data untuk mengenal pasti pasaran target yang sesuai.
- Merancang dan menyampaikan idea-idea yang lengkap dengan strategi.
- Mengendalikan aktiviti promosi.
- Mengumpul dan mengedarkan maklumat statistik dan kewangan.
- Menjaga laman web syarikat dan fikirkan strategi kempen dalam talian.
- Mengadakan acara dan pameran.
- Kemas kini pangkalan data dan menggunakan CRM (Customer Relationship Management).
- Penyelarasan budaya pemasaran secara dalaman dan organisasi.
- Mengawasi prestasi.
- Menjalankan kempen di media sosial
Jenis-jenis Pemasaran
maxmanroe.com |
Setelah memahami konsep pemasaran, fungsi, dan tugas, maka kita juga perlu mengetahui jenis pemasaran. Ternyata pemikiran pemasaran tidak hanya terbatas pada pengenalan produk, pengedaran juga sangat luas dan kesannya juga beragam.
Seperti misalnya menjual produk fesyen. Sudah tentu menggunakan strategi media sosial seperti bermain menyokong (baca: apa yang menyokong ) di Instagram akan menghasilkan jumlah yang berbeza daripada hanya memasang papan iklan di seberang jalan.
Apabila sasarannya adalah golongan muda, Instagram nampaknya menjadi media yang paling sesuai. Oleh itu, untuk menggunakan dana keuntungan pemasaran dengan lebih berkesan, nampaknya sangat baik untuk mengenali jenis pemasaran yang sedang berkembang sekarang.
Beberapa jenis pemasaran adalah seperti berikut:
1. Word of Mouth Marketing
Memahami jenis pemasaran ini adalah bakal pengguna mendapatkan maklumat produk dari pelanggan lain. Promosi WOMM atau perkataan mulut dihantar secara lisan untuk berkongsi maklumat penting ini dengan orang lain.
Ini menjadi kebiasaan mereka sebagai pengguna ketika berkumpul dengan orang lain. Nah, walaupun strategi ini diketahui sangat tua, tetapi kaedah ini masih berkesan sehingga sekarang. Apa lagi tentang sektor makanan.
2. Call to Action (CTA)
Jika lalu lintas dari laman web berjaya menjana jualan, itu bermakna laman web telah melakukan pemasaran CTA. Kempen jenis ini menggunakan laman web yang menggunakan teks, grafik dan elemen web yang lain. Kaedah ini cukup kuat untuk menarik pengguna dalam talian dengan julat yang lebih luas.
Walau bagaimanapun, itu tidak bermakna pemilik laman web tidak melakukan analisis. Pemasaran dengan CTA sebenarnya harus benar-benar khusus kerana biasanya pengunjung lebih suka mencari produk berdasarkan kata kunci.
3. Relationship Marketing
Ramai yang berpendapat bahawa relationship marketing jauh lebih berkesan. Malah, banyak syarikat melakukan ini dan bukannya membelanjakan dana untuk menarik pelanggan baru. Sebabnya adalah kerana kebanyakan pelanggan lebih setia ketika melancarkan produk baru.
4. Cloud Marketing
Jenis pemasaran ini masih baru. Cloud marketing meletakkan semua sumber dan asetnya dalam talian. Satu contoh cloud marketing ialah program afiliasi yang dijalankan oleh Amazon.
Amazon membolehkan rakan sekutu untuk mengubah suai dan membangunkan sumber-sumber ini. Tidak hairanlah buku, rancangan televisyen, filem dan lain-lain boleh diakses secara talian oleh pengguna melalui Kindle Fire.
5. PR Marketing
Salah satu jenis pemasaran yang paling penting ialah Public Relations. Banyak syarikat sedang bekerjasama dengan media untuk meningkatkan kesedaran tentang kepentingan produk mereka dan faedah yang mereka miliki apabila produk ini dimiliki pengguna.
Nah, di atas adalah penjelasan ringkas tentang pengertian pemasaran, fungsi, tugas, dan jenis pemasaran. Mudah-mudahan artikel ini bermanfaat dan akan meluaskan wawasan anda.