Apa Maksud Dropship: Cara Kerja, serta Kelebihan dan Kekurangannya
Monday, September 9, 2019
Edit
Apa Itu Dropship - Apa yang dimaksudkan dengan dropship? Di dunia perniagaan, maksud dropship adalah cara memasarkan produk di mana penjual atau peruncit tidak perlu membeli dan menyimpan barang yang dipasarkan, dan apabila penjual menerima pesanan, penjual akan meneruskan pesanan dan butiran penghantaran barang kepada pembekal atau pengilang.
Satu lagi pendapat mengatakan, makna dropship adalah kaedah pemasaran dalam talian di mana penjual tidak perlu menjalankan aktiviti stok dan penghantaran barangan kepada pembeli kerana aktiviti itu dijalankan oleh pembekal atau pengilang.
Banyak yang menganggap model sistem dropship menjadi sama seperti penjual semula, walaupun mereka berbeza. Sekiranya reseller terpaksa membeli barangan dari pembekal yang pertama dan menyimpan (stok) barangan sebelum pemasaran.
Dalam sistem dropship, ahli perniagaan (dropshipper) hanya berfungsi sebagai daya pemasaran dan melayani pembeli dari segi komunikasi. Dropshipper tidak perlu membeli barangan, tidak perlu stok, tidak perlu melakukan pembungkusan dan penghantaran, semua proses ini dijalankan oleh pembekal.
Sebenarnya cara kerja perniagaan dropship ini agak mudah, pertimbangkan gambar berikut:
Penjelasan mengenai gambar:
Dari penjelasan di atas, kita melihat proses kerja penjual berhenti setelah menghantar pesanan, pembayaran, dan butiran pelanggan kepada pembekal. Walau bagaimanapun, pada hakikatnya proses tidak berhenti di situ kerana biasanya pelanggan akan sentiasa menghubungi penjual jika ada aduan atau meminta status penghantaran barang.
1. Kelebihan Perniagaan Dropship
Modal kecil, untuk memulakan perniagaan dropship ternyata sangat kecil, walaupun tanpa modal. Sebabnya, kita tidak perlu membeli barangan terlebih dahulu, dan tidak memerlukan tanah / gudang untuk menyimpan barangan untuk dijual.
Cenderung untuk mudah dijalankan, perniagaan dropship cenderung mudah dilakukan oleh sesiapa kerana prosesnya mudah dan pendek. Bahagian yang paling sukar ialah mencari pembekal terbaik dan proses pemasaran produk di internet.
Kos operasi kecil, kos operasi perniagaan dropship dalam talian adalah sangat kecil kerana tidak perlu menyewa sebuah kedai fizikal. Tetapi tentu saja kos internet, elektrik, dan perbelanjaan lain mesti diambil kira.
Risiko kecil, dalam sistem dropship, apabila barang-barang rosak atau tidak dijual, penjual tidak akan kehilangan apa-apa. Itulah sebabnya perniagaan ini mempunyai sedikit risiko.
Kerja yang fleksibel, pada dropship dalam talian penjual boleh menjalankan perniagaannya dari mana-mana dan pada bila-bila masa. Walau bagaimanapun, sudah tentu penjual mesti mempunyai peranti komputer atau telefon pintar dan juga sambungan internet yang stabil.
2. Kekurangan Perniagaan Dropship
Persaingan sengit, kerana ia dianggap sebagai perniagaan yang mudah dan murah, ramai orang yang juga menjalankan perniagaan yang sama walaupun menjual barang yang sama. Ini mengakibatkan persaingan yang lebih besar, terutamanya untuk niche tertentu.
Keuntungan yang agak kecil, persaingan sengit di kalangan penjual membuat sesetengah orang mengurangkan harga. Dengan persaingan harga ini, keuntungan dari setiap item yang dijual menjadi lebih kecil.
Sukar untuk menguruskan stok barangan, ini sering berlaku apabila pemilihan produk secara besar-besaran sehingga sulit mengetahui stok barang yang masih tersedia di pembekal. Pada akhirnya ia akan membuat sukar bagi penjual untuk mengembangkan perniagaan mereka.
Kerumitan penghantaran, ketika penjual memasarkan produk dari beberapa pembekal, ini akan menyebabkan biaya pengiriman membengkak. Contohnya, pelanggan menempah 4 item yang disediakan oleh tiga pembekal yang berbeza, jadi kos penghantaran tidak boleh digabungkan dan menjadi lebih mahal.
Menerima aduan, penjual adalah pihak yang berurusan secara langsung dengan pelanggan. Tidak kira jika kesilapan dibuat oleh pembekal atau perkhidmatan penghantaran, penjual akan menerima aduan tersebut.
Kawalan jenama yang rendah , penjual tidak boleh menggunakan pembungkusan khas atau memasukkan produk percuma (contohnya pelekat promosi) ke atas barangan yang dibeli oleh pelanggan kerana proses pembungkusan dan penghantaran dilakukan oleh pembekal.
Itulah penjelasan singkat tentang makna dropship, bagaimana ia berfungsi, dan kelebihan dan kekurangan perniagaan dropship pada umumnya. Mudah-mudahan artikel ini berguna dan memperluas cakrawala anda.
maxmanroe.com |
Satu lagi pendapat mengatakan, makna dropship adalah kaedah pemasaran dalam talian di mana penjual tidak perlu menjalankan aktiviti stok dan penghantaran barangan kepada pembeli kerana aktiviti itu dijalankan oleh pembekal atau pengilang.
Banyak yang menganggap model sistem dropship menjadi sama seperti penjual semula, walaupun mereka berbeza. Sekiranya reseller terpaksa membeli barangan dari pembekal yang pertama dan menyimpan (stok) barangan sebelum pemasaran.
Dalam sistem dropship, ahli perniagaan (dropshipper) hanya berfungsi sebagai daya pemasaran dan melayani pembeli dari segi komunikasi. Dropshipper tidak perlu membeli barangan, tidak perlu stok, tidak perlu melakukan pembungkusan dan penghantaran, semua proses ini dijalankan oleh pembekal.
Makna Dropship dan Bagaimana Ia Berfungsi
Sejak teknologi internet semakin berkembang di Malaysia, perniagaan dropship juga mengalami pertumbuhan pesat. Semua orang boleh bertindak sebagai penjual atau peruncit dan bekerjasama dengan pembekal produk yang dicari melalui internet.Sebenarnya cara kerja perniagaan dropship ini agak mudah, pertimbangkan gambar berikut:
maxmanroe.com |
Penjelasan mengenai gambar:
- Penjual atau peruncit memasarkan produk melalui internet; sama ada melalui laman web, pasaran, media sosial, dan media e-dagang lain.
- Pembeli yang berminat dengan produk ini menghubungi penjual dan memesan barangan kepada penjual.
- Pelanggan membuat pembayaran kepada penjual, kaedah pembayaran boleh melalui pindahan Bank, Perbankan internet, Perbankan SMS, Paypal, dan sebagainya.
- Penjual mengambil kesempatan daripada perbezaan harga barang yang dia jual. Kemudian penjual memerintahkan barang tersebut kepada pembekal dan membayar harga sesuai dengan pembekal. Di samping itu, penjual juga mesti menghantar maklumat pelanggan untuk barangan penghantaran.
- Pembekal membungkus barangan dan menyediakannya mengikut pesanan. Dalam bahagian pembungkusan, nama penghantar menggunakan nama penjual bukan nama pembekal.
- Parangan dihantar kepada pelanggan oleh pembekal menggunakan perkhidmatan penghantaran barangan.
Dari penjelasan di atas, kita melihat proses kerja penjual berhenti setelah menghantar pesanan, pembayaran, dan butiran pelanggan kepada pembekal. Walau bagaimanapun, pada hakikatnya proses tidak berhenti di situ kerana biasanya pelanggan akan sentiasa menghubungi penjual jika ada aduan atau meminta status penghantaran barang.
Kekuatan dan Kelemahan Perniagaan Dropship
Setiap model perniagaan dan sistem pemasaran mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Merujuk kepada maksud dropship di atas, seperti beberapa kelebihan dan kekurangan perniagaan dropship adalah seperti berikut:1. Kelebihan Perniagaan Dropship
Modal kecil, untuk memulakan perniagaan dropship ternyata sangat kecil, walaupun tanpa modal. Sebabnya, kita tidak perlu membeli barangan terlebih dahulu, dan tidak memerlukan tanah / gudang untuk menyimpan barangan untuk dijual.
Cenderung untuk mudah dijalankan, perniagaan dropship cenderung mudah dilakukan oleh sesiapa kerana prosesnya mudah dan pendek. Bahagian yang paling sukar ialah mencari pembekal terbaik dan proses pemasaran produk di internet.
Kos operasi kecil, kos operasi perniagaan dropship dalam talian adalah sangat kecil kerana tidak perlu menyewa sebuah kedai fizikal. Tetapi tentu saja kos internet, elektrik, dan perbelanjaan lain mesti diambil kira.
Risiko kecil, dalam sistem dropship, apabila barang-barang rosak atau tidak dijual, penjual tidak akan kehilangan apa-apa. Itulah sebabnya perniagaan ini mempunyai sedikit risiko.
Kerja yang fleksibel, pada dropship dalam talian penjual boleh menjalankan perniagaannya dari mana-mana dan pada bila-bila masa. Walau bagaimanapun, sudah tentu penjual mesti mempunyai peranti komputer atau telefon pintar dan juga sambungan internet yang stabil.
2. Kekurangan Perniagaan Dropship
Persaingan sengit, kerana ia dianggap sebagai perniagaan yang mudah dan murah, ramai orang yang juga menjalankan perniagaan yang sama walaupun menjual barang yang sama. Ini mengakibatkan persaingan yang lebih besar, terutamanya untuk niche tertentu.
Keuntungan yang agak kecil, persaingan sengit di kalangan penjual membuat sesetengah orang mengurangkan harga. Dengan persaingan harga ini, keuntungan dari setiap item yang dijual menjadi lebih kecil.
Sukar untuk menguruskan stok barangan, ini sering berlaku apabila pemilihan produk secara besar-besaran sehingga sulit mengetahui stok barang yang masih tersedia di pembekal. Pada akhirnya ia akan membuat sukar bagi penjual untuk mengembangkan perniagaan mereka.
Kerumitan penghantaran, ketika penjual memasarkan produk dari beberapa pembekal, ini akan menyebabkan biaya pengiriman membengkak. Contohnya, pelanggan menempah 4 item yang disediakan oleh tiga pembekal yang berbeza, jadi kos penghantaran tidak boleh digabungkan dan menjadi lebih mahal.
Menerima aduan, penjual adalah pihak yang berurusan secara langsung dengan pelanggan. Tidak kira jika kesilapan dibuat oleh pembekal atau perkhidmatan penghantaran, penjual akan menerima aduan tersebut.
Kawalan jenama yang rendah , penjual tidak boleh menggunakan pembungkusan khas atau memasukkan produk percuma (contohnya pelekat promosi) ke atas barangan yang dibeli oleh pelanggan kerana proses pembungkusan dan penghantaran dilakukan oleh pembekal.
Itulah penjelasan singkat tentang makna dropship, bagaimana ia berfungsi, dan kelebihan dan kekurangan perniagaan dropship pada umumnya. Mudah-mudahan artikel ini berguna dan memperluas cakrawala anda.